Sunday, November 23, 2008

Ayah ku punya kereta


ayah nak jual kete dia,
wira tahun 1997,
kira masuk tahun ni dah 11 tahunla,
banyak berjasa dengan keluarga kami,
dan banyak kenangan indah dan masam dengan kete ni,
dah ada pembeli pun,
berebut orang nak beli,

tapi aku tau,
kalau ayah aku banyak duit,
dia takkan tolak kete ni,
dan aku juga kalo aku ada duit,
aku beli jer dari ayah aku sebab aku pun sayang kete ni,
cantik lagi, cat baru, enjin baru,
dan aku tau macamane ayah aku jaga kete ni,
(korang tengok gamba kat atas tadi pun rasanya korang dah tau)
dan aku tau ayah pun sedih nak jual kete ni tapi keadaan mendesak untuk dia terpaksa jual,
tapi sifat ayah suka jaga kete tak turun kat aku,
tak macam aku yang baru pakai kete 2 tahun tapi dah macam 5 tahun pakai, hehehehe

tapi kalo aku amik pun,
hapa kejadahnya nak buat sampai 2 kete,
lainla aku duk umah teres,
umah flat leceh sebab parking limited dan takde bumbung,
dan aku tak bleh bawak 2 2 kete serentak,
dan kete ni jadi tukun tiruan, macamane?
tapi aku tau hakikat dari situasi ini,
walau macamane kita sayang sesuatu itu,
satu hari nanti dia takkan jadi milik kita lagi,
mungkin kita akan kehilangannya,
bertukar pemilik,
atau dah takdir sesuatu itu bukan milik kita,
dan kita harus tahu,
mungkin kita akan digantikan dengan benda yang lebih baik,
so sementara kita masih memiliki apa sahaja yang kita miliki,
hargai dan sayangilah ia....
supaya kita takkan menyesal dan gembira dengan kenangan semasa kita milikinya,
sekiranya kita teringatnya,
kemudian hari nanti......

No comments: